“betaald werk voor iedereen”

Betaald werken mogelijk maken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt 
Patrick AC De Branderij

Patrick Mulder

“Ondernemen draait om meer dan alleen winst maken”

check mijn favoriete koffieboon

de man achter ac de bRanderij

Ik (Patrick Mulder) heb mijn droom om een eigen sociale onderneming te starten in 2016 waargemaakt met AC De Branderij. Een koffiebranderij waar de kwaliteit van de koffiebonen centraal staan, maar het zijn de mensen achter de koffiebonen die ons écht bijzonder maken. Ik vind dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een volwaardige plek in het arbeidsleven verdienen. Ik geloof erin dat wanneer je werkzaamheden aanpast aan de mogelijkheden van de medewerker, je een medewerker krijgt die met plezier en trots zijn werk uitvoert en er voor de volle 100% voor gaat.

Ondernemen draait, wat mij betreft, om meer dan alleen winst maken.

AC De Branderij helpt bedrijven ambities waar te maken op het gebied van maatschappelijke-, sociale- of milieuproblemen. Door koffie af te nemen van AC De Branderij geniet de klant van lekkere kwaliteitskoffie uit ons eigen branderij én draagt bij aan

> een eerlijke handel

> circulair ondernemen én

> meer betaald werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Ambachtelijk & Circulair – De Branderij

“Koffie met zorg gebrand”

ac de bRanderij maakt impact

“De poll had plaats gevonden. De stemmen waren geteld. In de Week van de Toegankelijkheid. Dus togen de leden van het platform naar Patrick Mulder, eigenaar van AC de Branderij, naar zijn koffiebranderij aan de Vechtstraat in Hardenberg. Het bedrijf had immers 71% van de stemmen gekregen. Hij mocht de pluim 2023 in een mooie bos bloemen en de deursticker in ontvangst nemen.

PIGH, het Platform Inclusief Gemeente Hardenberg, zet zich in voor de belangen van inwoners met een beperking. Maar werkt ook aan een inclusieve samenleving, zodat mensen met een beperking zo goed mogelijk mee kunnen doen aan het maatschappelijke leven. En daar voldoet AC de Branderij meer dan voldoende aan. 

bedrijf starten voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

Patrick was al vanaf 2016  immers op zoek naar de mogelijkheid om een eigen bedrijf te starten. Hij meldt: “Dat moest in ieder geval een bedrijf worden waar ik voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een baan zou realiseren. Met een pak koffie onder de arm liep ik verschillende bedrijven in de omgeving langs, met de belangrijkste verkoopargumenten zoals heerlijke koffie, lokale productie, het totale ontzorgen rondom service en geschiktheid voor sociale werkgelegenheid. Wat een mooie zet bleek, was het branden van de groene bonen binnen onze eigen branderij. Een koffiebranderij in Hardenberg, hoe geweldig is dat. De koffiebonen worden via een leverancier naar Hardenberg gebracht waar we onder andere de melanges Stoer, Charmant, Overtuigend en Pittig branden. Deze groene bonen komen b.v. uit Brazilië, Honduras Columbia. Voor koffie met een keurmerk en eerlijke prijzen.”

ambachtelijk en ciRculair

Inmiddels is het bedrijf voor ‘Koffie met Zorg gebrand’ uitgegroeid naar vier vaste medewerkers en zijn er toekomstplannen voor een mooie groei binnen AC de Branderij. Daardoor kunnen ze nog meer mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een baan gaan bieden. En niet voor niets gebruikt de Branderij ook de letters A voor Ambachtelijk en C voor Circulariteit. Dat bleek tijdens de rondleiding. Patrick demonstreerde naast de koffie ook een dienblaadje met koffiedik en Unwaste artikelen als een mooie verpakt stukje scrubzeep van koffiedik en een shampoo-bar van koffie-olie. Een circulaire nevenactiviteit naast het ambacht van meewerken in het koffiebrandproces. PIGH-platform voorzitter Henk Leemhuis had daarvoor al gesproken over dat meewerken aan toegankelijkheid voor arbeid loont. Dus je eigen loon verdienen in plaats van niet alleen een beroep te doen op toeslagen en subsidies. AC De Branderij bewijst dat.”

De Toren, 5 oktober 2024

koffie met zorg gebrand

De medemens met een afstand tot de arbeidsmarkt is wat mij drijft. Ik (Patrick) vind dat deze mensen een volwaardig plek verdienen in het arbeidsleven. Ik ben ervan overtuigd als je de werkzaamheden dusdanig weet aan te passen aan de mogelijkheid van de medewerker, het bedrijf een medewerker in dienst heeft die met plezier en trots zijn werk uitvoert en er voor de volle 100% voor gaat. De manier waarop AC De Branderij haar bedrijf voert heeft grote impact op bewustwording van sociaal ondernemen.

Jarno bij De Branderij

De kracht van AC De Branderij ligt in het zien van de mogelijkheden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ik ben sociaal georiënteerd, ik zie de mens. Met humor en rust bied ik een veilige werkomgeving. Daarnaast ben ik een pionier, ik zie ideeën voor producten, marktkansen en creëer bedrijvigheid. Met AC De Branderij creëer ik een uniek concept waarin maatschappelijke betrokkenheid en bewustzijn een hele belangrijke factor spelen, zonder enige concessie te doen aan de kwaliteit van AC De Branderij en de koffie. 

Als je kiest voor de koffie van AC De Branderij, dan kies je voor koffie van goede kwaliteit én maatschappelijk betrokkenheid.

Samen maken we het verschil!

wat anderen over ons zeggen (google review)

“ik ben fan!”

Heerlijke koffie(bonen). Ik ben fan! Naast dat ze goede koffie en thee producten verkopen, helpt dit bedrijf ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan. Geweldig! Ik raad deze winkel / deze producten aan!

Lucy Engelbertink

“Patrick en zijn team helpen je richting de juiste boon”

We hebben thuis de bonen van de Branderij in ons automaat zitten. Ik weet zeker dat hier geen enkele andere boon meer in komt! Patrick & z’n team helpen je richting de juiste boon die bij jou & je gasten past. Echte aanrader om hier eens koffie van te proeven!
 
Mark Vos

“zo maak je de wereld mooier”

(H)eerlijke koffie op basis van pure passie. Eerlijke producten volgens het topkeurmerk Rainforest Alliance Certifcaat. Maatschappelijke betrokkenheid want dagelijks worden de gebrande koffiebonen verwerkt en verpakt door werknemers met een licht verstandelijke handicap. Integere mensen. Patrick, Annebel en hun medewerkers brengen het allemaal samen in een mooie visie en een fantastisch concept. Zo lever je kwaliteit. Zo maak je de wereld mooier.

Ton Soons

“grote maatschappelijke betrokkenheid”

Heerlijke koffie! Een mooi bedrijf met grote maatschappelijke betrokkenheid.

Chantal Plas